Met ingang van 2020 is er een speciaal traject voor muziekdocenten: Vocal Leadership in School. Je leert hierin hoe je de methodes van Vocal Leadership kunt toepassen in de muzieklessen op school. Als je klaar bent voor innovatieve en inspirerende nieuwe lesideeën waarmee je de studenten activeert, het ijs breekt, hun vaardigheden en creativiteit kunt trainen en ze vol overgave laat zingen, kun je je nu opgeven!

Waarom ‘Vocal Leadership in School’?

Vocal Leadership in school stimuleert gedeeld leiderschap en initiatief. Daarnaast is een van de kernwaarden het creëren van een veilige omgeving en sfeer. Met de methodes bied je de leerlingen een duidelijk kader waarbinnen zij zelf leren leiding te nemen, te componeren en nieuwe (vocale) muziek te ontdekken. Hierbij wordt de leerling mede-eigenaar van het muzikale proces en het eindproduct. Naast de muzikale ontplooiing, zorgt Vocal Leadership ook voor een gezond en veilig sociaal klimaat waarbinnen de eigenwaarde en creativiteit van de leerling worden gestimuleerd. Als je een student ‘VLIS’ bent, zul je gelijkgestemden ontmoeten, samen lesideeën creëren en verzamelen en onderdeel worden van ons netwerk, ook wel liefkozend de ‘Vocal Family’ genoemd. Naast de fysieke lessen in de weekenden coachen de hoofdvakdocenten je individueel op basis van video materiaal. De methodes zijn stijlvrij en kunnen in vele situaties worden ingezet.

Hoofdvakdocenten zijn Rohan Poldervaart, Mathieu Vulto en Merel Martens. Daarnaast zijn er allerlei bijvakdocenten en internationale gastdocenten betrokken bij het curriculum, om je van een optimale dosis inspiratie te voorzien. Neem maar eens een kijkje bij: Vocal Leadership – de Docenten. Tijdens alle lessen wordt een directe link gemaakt naar jouw les situatie. Daarnaast zijn de leerdoelen gespecificeerd op de student. Wat ga jij leren?

Voor wie is VLIS?

De doelgroep voor deze module bestaat uit professionele muziekdocenten die in het bezit zijn van een bachelor ‘Docent Muziek’, gelijkwaardig of studerende daarvoor.

Vanaf September 2021 openen we ook onze deuren voor studenten Pabo en docenten in het primair onderwijs. In het basisonderwijs wordt het verschil gemaakt en we willen graag onze methodes toegankelijk maken voor de docenten, zodat zij op regelmatige basis aan de slag kunnen met Vocal Leadership.

Praktische informatie over VLIS Track

De lessen van VLIS Track vinden plaats in negen weekenden, waarin de algemene lessen van ‘Vocal Leadership’ eveneens plaatsvinden.

  • De eerste drie zijn identiek aan module 1 van Vocal Leadership.
  • De middelste drie zijn specifiek ontwikkeld voor Vocal Leadership in School. We gaan de methodieken van Vocal Leadership toepassen op de lespraktijk. Je kunt kiezen voor een specialiteit: primair onderwijs (4-12 jr) of voortgezet onderwijs (12-18 jr).
  • Weekend 7, 8 & 9 vormen de laatste module: Vocal Leadership in School – Expertise (VLIS-E). Tijdens deze module zullen we de vaardigheden verdiepen, uitwisselen tussen medestudenten en docenten en begeleiding bieden bij de dagelijkse praktijk op basis van videobeelden.

Na afloop van de cursus ontvang je van Codarts drie certificaten, te weten ‘Vocal Leadership Module 1’,  ‘Vocal Leadership in School’ & ‘Vocal Leadership in School – Expertise’.

Veel studenten worden ondersteund door hun werkgever door bijvoorbeeld het landelijke nascholingsbudget in te zetten.

VLIS track start in februari en september van elk jaar. Studenten die al module 1 van Vocal Leadership hebben gevolgd kunnen direct met de tweede module starten.

Een toelatingsexamen is niet vereist. Voor vragen, schroom niet contact op te nemen via dit emailadres.

Een overzicht van de data en de kosten vind je hier.

Inschrijven doe je hier.